Wyszedł z domu. Tak zwana komedia

Wyszedł z domu. Tak zwana komedia
Tadeusz Różewicz
Czas trwania 80 min [bez przerwy]
Data premiery 8 stycznia 2022
Scena na Strychu
Miejsca nienumerowane

Opis

„Autor Kartoteki patrzy na rodzinne konflikty z perspektywy zarówno ironicznej, jak i groteskowej. (...) Marek Fiedor w swojej inscenizacji z tych elementów, zwłaszcza groteskowych, korzysta do woli po to, by tytułowy <dom> wypełnić wielością różnych znaczeń, skojarzeń i odniesień, które w centrum stawiają człowieka i jego tożsamość" – Wyszedł z domu. Tak zwana komedia poleca Wiesław Kowalski (Teatr dla Wszystkich).

To groteskowa i tragikomiczna historia Henryka (w tej roli Mariusz Kiljan) – męża i ojca, głowy rodziny, który pewnego dnia „wychodzi z domu” i traci pamięć. Jak wpłynie to na życie jego bliskich i metaforą czego jest tytułowy „dom" – człowieka, rodziny czy Polski? Czy warto odzyskać pamięć, czy lepiej udawać amnezję? Spektakl Wyszedł z domu. Tak zwana komedia w reżyserii Marka Fiedora powstał na podstawie sztuki Tadeusza Różewicza, który ironicznie zaliczył ją do gatunku komediowego.

„Sztuka przedstawia historię Henryka, męża i ojca, głowy rodziny, który pewnego dnia „wychodzi z domu” i traci pamięć. Kiedy dotknięty amnezją, znowu znajduje się w domu jest całkowicie nieświadomy swej dotychczasowej egzystencji. Wszystko, co definiowało jego życie – pozycja społeczna czy relacje rodzinne – zostaje wymazane i unieważnione. Kluczową rolę w przywracaniu pamięci Henryka odgrywa Ewa. Zniknięcie męża zamyka jej drogę do praktykowania codziennych rytuałów, przez które spełnia role matki, żony i kochanki – strażniczki domowego ogniska.

Domem w sztuce Różewicza jest człowiek – „wyjść z domu” znaczy tyleż, co wyjść na zewnątrz. Ale dom to także rodzina. Fundamentem politycznym i aksjologicznym społecznej formacji, którą reprezentuje Henryk jest idea „rodziny” oraz cały szereg wartości i pojęć z nią związanych: tradycja, historia, obyczaj, więź pokoleniowa, etc. „Wyjście z domu” pozwala ujrzeć je takimi, jakimi są naprawdę – jako zlepek stereotypów i pustych haseł. I wreszcie domem może być również Polska – kraj pozbawionych kręgosłupa opurtonistów, którzy cynicznie służąc władzy, stają się wyznawcami paranoicznej ideologii".

Marek Fiedor, reżyser

**Realizatorzy**

reżyseria Marek Fiedor
scenografia Nika Jaworowska
muzyka Tomasz Hynek
światło Jan Sławkowski
inspicjentka Justyna Bartman-Jaskuła
realizacja dźwięku Krzysztof Pietrzykowski
realizacja światła Daniel Piastowski
realizacja video Agnieszka Piesiewicz, Piotr Postemski

**Obsada**

Ewa Zina Kerste

Henryk Mariusz Kiljan (gościnnie)
Gizela Dominika Probachta
Beniamin Tomasz Taranta, Mariusz Bąkowski
Sierżant, Sanitariusz, Obcy, Grubas Maciej Kowalczyk
Nagranie głosów: Anna Błaut, Anna Kieca, Ewelina Paszke-Lowitzsch, Paulina Wosik, Mariusz Bąkowski, Krzysztof Boczkowski i Tadeusz Ratuszniak

CZYTAJ WIĘCEJ

Bilety

Brak wydarzeń