Recital pieśni Eugeniusza Morawskiego. Sztuka Źle Obecna

Druga edycja festiwalu Sztuka Źle Obecna

Recital pieśni Eugeniusza Morawskiego

Przed nami druga edycja festiwalu Sztuka Źle Obecna. Instytut Pamięci Narodowej zaprasza 14 czerwca o godz. 18.00 na recital pieśni Eugeniusza Morawskiego, który odbędzie się w Polskiej Filharmonii Sinfonia Baltica im. Wojciecha Kilara w Słupsku. Bezpłatne wejściówki można odbierać w kasie filharmonii.

Festiwal Sztuka Źle Obecna – powołany do życia przez Biuro Wydarzeń Kulturalnych Instytutu Pamięci Narodowej – powstał z myślą o tym, by wydobyć z archiwów polskie niczym nieskrępowane artystyczne dziedzictwo trudnych lat powojennych.

Wydarzenie poświęcone jest twórcom wykluczonym i cenzurowanym przez władze komunistyczne w Polsce. Do ich grona zaliczamy artystów, którzy zdecydowali się na emigrację jako akt protestu wobec władz komunistycznych, ale także tych próbujących mimo trudności ideologicznych tworzyć nieskrępowaną sztukę w swojej Ojczyźnie.

W ubiegłym roku festiwalowe koncerty odbyły się w znakomitych salach i przestrzeniach koncertowych Wrocławia, Warszawy, Krakowa, Jeleniej Góry, Łodzi, Gdańska oraz Nysy. Tym razem zapraszamy do Wrocławia, Warszawy, Poznania, Słupska, Lublina i Olsztyna.

Pieśni Eugeniusza Morawskiego

Do niedawna Eugeniusz Morawski postrzegany był w muzyce polskiej jako czarny charakter. Pamiętano go niemal wyłącznie ze względu na konflikt z Karolem Szymanowskim, pomijając wartość i znaczenie jego dorobku, notabene drastycznie uszczuplonego w wyniku działań wojennych. Po wojnie zaś twórca ten był dla władz PRL persona non grata ze względu na powiązania z sanacją. Znaczenie jego twórczości i koleje awanturniczego żywota artysty odkrywamy dopiero współcześnie.

Ważnym elementem twórczości Morawskiego były pieśni, które powstawały w ciągu całej jego kariery kompozytorskiej. Pierwsza z nich powstała zapewne ok. 1905 r., ostatnia zaś w 1945 r. Do naszych czasów szczęśliwie dotrwało dwanaście tego typu dzieł. Powstały one do tekstów angielskich (Open the door to me – Robert Burns), francuskich (Chanson – Alfred de Musset, La Detresse – Leopold Staff, La Magnolia – Lucien Rolmer, L’aube – Catulle Mendes, Un grand sommeil noir – Paul Verlaine), polskich (Las płaczących brzóz – Tadeusz Miciński, A ci co giną w boju, Nie, nie jesteśmy niemą lutnią – Maria Konopnicka) i niemieckich (Du bist wie eine Blume, Die Mitternacht – Heinrich Heine, Für die Zeit – Romain Rolland).

Jest to muzyka, w której znajdują swoje odzwierciedlenia nie tylko gusta literackie Morawskiego, ale także jego postawa światopoglądowa. Wszak artysta był działaczem niepodległościowym więzionym przez carskie władze i w 1908 r. wydalonym z Imperium Rosyjskiego, wybór tekstów Konopnickiej nie budzi w tym kontekście zdziwienia. Prawdopodobnie w więzieniu powstała pieśń Un grand sommeil noir, napisana przez autora z intencją pokrzepienia własnego serca. Obecny w niej nastrój melancholii, a często także niesamowitości i grozy, obecny jest w wielu kompozycjach Morawskiego. Doskonałym przykładem jest Die Mitternacht – pieśń w formie passacaglii (barokowego tańca śmierci), w której wokaliza głosu solowego prowadzona jest ponad ostinato fortepianu w rejestrze basowym.

Nastrojowe, ekspresyjne pieśni Eugeniusza Morawskiego są świetnym wstępem do poznania fascynującej muzyki tego twórcy.

Oskar Łapeta

Program:

Hommage á Eugeniusz Morawski
Recital pieśni Eugeniusza Morawskiego

Lilla Veneda PROLOG


Un grand sommeil noir
A ci, co giną w boju...
Nie! Nie jesteśmy niemą lutnią
Magnolia
Las płaczących brzóz
Die Mitternacht
Du bist wie eine Blume
Für die Zeit

Wykonawcy:

Magdalena Cornelius-Kulig – mezzosopran
Karolina Tańska – fortepian

CZYTAJ WIĘCEJ

Bilety

Brak wydarzeń