Kraków

 NCK 010, Budynek A Studio KCC
 al. Jana Pawła II 232

 14.10.2020

 19:00
 

„MORE” i „Tens” na Scenie NCK!

Zapraszamy serdecznie na wieczór składający się z dwóch spektakli solowych w wykonaniu artystek związanych z Krakowskim Centrum Choreograficznym – Nowohuckim Centrum Kultury: Moniki Węgrzynowicz oraz Marty Wołowiec. Spektakle odbędą się 14 października 2020 r. na Scenie NCK.

MORE / premiera
ruch: Monika Węgrzynowicz
dźwięk: Marcin Janus
producent: Krakowskie Centrum Choreograficzne – Nowohuckie Centrum Kultury

Impulsem do rozpoczęcia pracy nad formą solową był pomysł Marcina Janusa, polegający na wykorzystaniu syntezatora tak, aby przełożyć jego warstwę dźwiękową na jakości ruchowe. Od tego czasu dużo się zmieniło, koncept się znacznie rozszerzył, ale dobrze jest pamiętać jak się zaczyna.
Więcej…
Już pierwsze szkice spektaklu, kilka miesięcy temu, ujawniały osobiste historie w obrębie ram solo. Pojawia się więcej niż sama kompozycja ruchowa.
Więcej…
Staram się trzymać fizyczność w inkubatorze i obserwować zachodzące zjawiska. Stawiam bardziej na praktykę niż teorię. Ciągle dzieje się coś nowego, okazuje się, że schematy chcą odzwierciedlać przeżyte doświadczenia, pamięć ciała rezonuje i wychodzi daleko poza samą materię. Dotykamy magii.
Więcej…
Można powiedzieć, że ciało buduje się na scenie, „staje się” poprzez wzmacnianie tego, co już we mnie było. Na pozór przypadkowe fragmenty uległy syntezie do konkretnego ciągu doświadczeń, zyskując nowe funkcje.
Więcej…
Myślenie technologią i techniką nie pomaga, sprawdza się natomiast zwrot do wnętrza, do ciała. Ten proces jest ciągle gotowy na przyjęcie kolejnych zmiennych i dokopywanie się do głębszych warstw.

Tens
Koncepcja, choreografia, taniec: Marta Wołowiec
Muzyka: Wojciech Kiwer
Producent: Krakowskie Centrum Choreograficzne – Nowohuckie Centrum Kultury
Premiera: 4 września 2020 Międzynarodowy Festiwal Tańca Współczesnego Kalejdoskop
Uwaga: w spektaklu wykorzystywane jest światło stroboskopowe

„Whatever you create will be influeneced by the energy you carry inside of you when you create it.”
– Akiroq Brost
Spektakl Tens eksploruje temat ciała jako generatora, przekaźnika i odbiornika energii. Artystka poszukuje organiczności wynikającej z przepływu odczuć fizycznych, wibracji, podążania za głosem intuicji oraz zestrajania ciała i umysłu. Daje sobie czas na rozwój. Daje czas również widzom na zestrojenie ich własnych ciał z ciałem performerki. Tens to również napięcie, uważność i spokój, a także siła, którą zawsze można odnaleźć biorąc głęboki wdech i wydech, stojąc mocno na nogach.
Tens (z j. ang. transcutaneous electrical nerve stimulation) to metoda przezskórnej i elektrycznej stymulacji nerwów, stosowana w terapii przeciwbólowej, wykorzystująca impulsy elektryczne o niskiej amplitudzie. Umieszczenie elektrod na skórze sprawia, że prąd przepływa do nerwów obwodowych i pobudza je w dwojaki sposób: blokując impuls nerwowy niosący informację o bólu do mózgu oraz inicjując powstawanie substancji przeciwbólowych – beta-endorfin.
/Informacje pochodzą z portalu medyczny-blog.pl/

Marta Wołowiec
Tancerka, choreografka, nauczycielka tańca, kierowniczka i współzałożycielka Krakowskiego Centrum Choreograficznego. Ukończyła studia zarządzania kulturą i mediami na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz Dwuletni Kwalifikacyjny Kurs Instruktorski z Dziedziny Tańca Współczesnego organizowany przez Narodowe Centrum Kultury.
Jako artystka związana jest przede wszystkim z Krakowskim Centrum Choreograficznym, to tutaj produkuje własne spektakle oraz występuje w produkcjach innych choreografów. Autorka spektaklu solowego „Hold on” stworzonego we współpracy z muzykiem Marcinem Janusem. Współautorka i wykonawczyni choreografii w produkcjach łączących ruch, multimedia i muzykę: “Naturgemälde”, „spectral layers of movement” oraz „Kobiety Wyspiańskiego”. Jako tancerka występuje także w spektaklach autorstwa Agaty Moląg („Makia”, „Płaczki”, „38°C”, „Dobre wychowanie”) oraz Iwony Olszowskiej i Ferenca Fehera „Trans_Miss(i)on”. Od 2015 roku do 2019 roku wraz z Agatą Moląg i Moniką Węgrzynowicz współtworzyła kolektyw artystyczny Grupa Wokół Centrum.
W latach 2012-2014 była tancerką Krakowskiego Teatru Tańca. Występowała w spektaklach Eryka Makohona: „Poliamoria”, „Takarazuka CAMP”, „Net”, „Ruch Gallery” oraz Aleksandra Kopańskiego „In between”. W 2014 roku wzięła udział w polsko-norweskim projekcie z choreografem Ole Martinem Melandem (Carte Blanche) w ramach Festiwalu Materia Prima.
Uczestniczyła w ogólnopolskich i międzynarodowych warsztatach tańca takich jak: Gaga Intensive w Tel Awiwie, ImpulsTanz w Wiedniu, Cyrkulacje we Wrocławiu, Ogólnopolskie Warsztaty Tańca Współczesnego w Połczynie, KCC Dance Intensive, Festiwal Tańca Współczesnego SPACER czy BalletOFFFestival. Podczas warsztatów zapoznała się także z repertuarem światowej sławy zespołów: Batsheva Dance Company, Ultima Vez, Rosas.
Istotną część jej pracy stanowi działalność organizacyjna. Od 2014 roku współtworzy Krakowskie Centrum Choreograficzne realizując festiwale, konkursy choreograficzne, rezydencje i warsztaty taneczne. We współpracy z producentami z Hongkongu, Walii, Szwecji i Węgier zarządza międzynarodową produkcją kolektywu iCoDaCo 2018-2020 o tytule „it will come later”, który otrzymał dofinansowanie z programu Unii Europejskiej „Kreatywna Europa”.

Wojciech Kiwer
Na co dzień pracuje z dźwiękiem jako realizator w Narodowym Starym Teatrze w Krakowie. W wolnych chwilach zajmuje się nagrywaniem efektów (wystawa Kamienny Ogród Stanisława Horno- Popławskiego oraz instalacja VR dla firmy Polyrain), tworzeniem muzyki do spektakli („Hamlet”, „Karol. Nowy ład świata” reż. B. Peszek Teatr im. Osterwy w Gorzowie Wielkopolskim, „Nie strój zdobi nieboszczyka” reż. B. Peszek Teatr Miejski w Lesznie, „Miłość” reż. B. Peszek scena MOS Kraków, „Made in Czechoslovakia”, „Scenariusz dla samotnych kobiet” oraz „Polityka w interpretacji freudowskiej” reż. Mirosław Orzechowski, Chorzowskie Centrum Kultury) i filmów (Vitae Azilia reż. Joanna Wapniewska).
Buduje własne instrumenty. Zgłębia tajniki i techniki. Chodzi, nagrywa, przetwarza, odtwarza.
Wraz z Justyną Mazur stworzył trzy instalacje sensoryczno-dźwiękowe dla dzieci i dorosłych: „Trzy złote włosy” Tytano, Kraków, „Wyspa syren” Muzeum Warszawy w ramach Małej Warszawskiej Jesieni „Wahadlo marzeń” Dworek Bialoprądnicki, Kraków.
Twórca efektów dźwiękowych do gier komputerowych: Grimlands dla firmy Drago, Urban Trial Freestyle dla firmy Tate Entertainment, Vikings Gone Wild dla firmy EverydayIPlay oraz Astropolis dla firmy Ganymede.
Współpracuje również ze Studio Filmlove / Grzegorz Mart przy produkcji filmów z wydarzeń kulturalnych.

CZYTAJ WIĘCEJ