Wrocław

 Galeria na Czystej - Eklektik Art
 ul. Czysta 4

 17.10.2020

 20:30
 

Formuła wieczoru Eklektik presents zakłada zapraszanie do Wrocławia ciekawych inicjatyw z całego świata. W ramach kolejnej odsłony festiwalu Eklektik Session zaprezentujemy włoski XYQuartet, których liderzy Alessandro Fedrigo i Nicola Fazzini organizują także doskonały festiwal Sile Jazz w Treviso niedaleko Wenecji.

XYQuartet

✖ Nicola Fazzini (saksofon altowy)
✖ Alessandro Fedrigo (akustyczna gitara basowa)
✖ Saverio Tasca (wibrafon)
✖ Luca Colussi (perkusja)

XYQuartet zgłebia różne rodzaje muzyki i możliwości jej artystycznego wyrazu. Grupa bada nowe sposoby komponowania z "dziwacznym" podejściem. Dla XY restrukturyzacja formy muzycznej jest etyką budowania poza obszarem ogólnie przyjętych kanonów jazzu. „X” Fazziniego i „Y” Fedrigo reprezentują dwa podejścia, dwa pomysły, dwie uzupełniające się tożsamości artystyczne, ale także dwa instrumenty, takie jak saksofon altowy i akustyczna gitara basowa. Razem tworzą „podwójne F” co wyrażają w tytule „Idea F”, ich pierwszego albumu wydanego przez włoską wytwórnię nusica.org. Płyta została uznana przez magazyn JAZZiT we Włoszech za jeden ze 100 najlepszych albumów 2012 roku. Pozytywnie przyjęta przez krytyków umożliwiła kwartetowi występy w prestiżowych klubach i na festiwalach. „Idea F” wprowadziła do jazzu pewne techniki muzyki współczesnej XX wieku, ale ostatecznie przerobiła je, oferując nowy gatunek.

W maju 2014 r. wytwórnia Nusica.org ogłosiła wydanie „XY”, nowego albumu o tej samej nazwie, który został zrealizowany dzięki zbiórce funduszy. XY wierzy również w „filozofię otwartej treści” i udostępnia zarówno muzykę, jak i partytury na stronie internetowej nusica.org; cecha ta wyraża i wspiera ciągłą „pracę w toku” zespołu. Na nowym albumie obydwaj liderzy kontynuują swoje założenia kompozytorskie, płyta jest syntezą kilku koncepcji zarówno melodycznych, jak i rytmicznych. Cztery melodie zostały napisane przez Fazziniego (Spazio Angusto, H2O, Doppio Sogno, Tatami), który opracował osobistą "teorię mnogości '', stosując ją do melodii, harmonii i rytmu, podczas gdy Fedrigo skupił się na interwałach, które w swoich czterech utworach przekształcił w architektury narracyjne (Astronautilo , Cancellazioni, Jon Futuru e Futuritmi).

CZYTAJ WIĘCEJ