Kraków

 Klub Komediowy Plac Nowy 1
 Plac Nowy 1

 25.06.2024

 06:00
 

Wandering the Sound – Podążanie dźwiękiem
Warsztaty słuchania
Dla większości z nas słuchanie wydaje się banalną sprawą, czynnością codzienną i prawdopodobnie nie wartą szczególnego „zachodu”, jako, że funkcjonującą bez naszej ingerencji. Jednakże, większość z nas nie odróżnia słuchania od słyszenia i zapewne zdziwienie wywołuje stwierdzenia, że słuchania można się uczyć (podczas, gdy słyszenie jest czynnością bierną) i że można też słuchanie formatować, wybierając i wypracowując sposób w który się słucha. Pikanterii tej sytuacji dodaje fakt, że jak mówią nam ostatnio nauki poznawcze (aczkolwiek generalnie, nie jest to wiedza nowa, niemniej wcześniej nie potwierdzona naukowo), model słuchania determinuje w stopniu o wiele większym, niż to sobie powszechnie wyobrażamy, nasz sposób doświadczania świata i funkcjonowania w nim. Innymi słowy – jak słuchasz świata, tak w nim żyjesz! A słuchanie to skomplikowane i mocne narzędzie – jest rodzajem narzędzia do organizowania danych akustycznych, które do nas docierają właśnie za pomocą już wspomnianego słyszenia. I do słuchanie (!) zależy, których dźwięków będziemy świadomi, które ulokujemy na granicy świadomości, a które wyrzucimy na daleki plan, tudzież całkowicie zignorujemy. Można powiedzieć, że w kulturze zachodniej tradycyjnie koncentrowaliśmy się na wybranych dźwiękach, na tyle głośnych, że mogliśmy je umieścić na pierwszym planie. Działo się tak dlatego, że kultura zachodnia jest okulocentryczna, czyli uważającą, iż wzrok jest podstawowym zmysłem wykorzystywanym w procesie poznania i na danych wizualnych się koncentruje przede wszystkim. Jednakże w XX wieku, z powodu wielu okoliczności, w tym z powodu rozwoju technologii rejestracji i emisji dźwięku, dokonał się tzw. zwrot audytywny i zaczęliśmy się dokładniej PRZYGLĄDAĆ (!) słuchaniu. W konsekwencji byliśmy zmuszeniu zmienić zdanie co do tego rodzaju percepcji, odkrywając wiele różnych modeli słuchania i, co być może najważniejsze, orientując się, że sposoby słuchania mogą podlegać korygowaniu, że możemy się uczyć słuchać w różny sposób. I, że różne sposoby słuchania wiążą się z odmiennymi sposobami doświadczania świata! Innymi słowy, w zależności od tego jak słuchamy, w takim świecie żyjemy.
Chciałbym zaprosić Państwa na warsztaty słuchania, w ramach których postaram się odkryć przed Wami tę „warstwę” rzeczywistości, która jest w zasięgu Waszych możliwości percepcyjnych, czyli którą w zasadzie słyszycie, ale nie w pełni jesteście jej świadomi, gdyż prawdopodobnie jej nie słuchacie. Podczas naszych spotkań będziemy słuchać w sposób pogłębiony, oraz skorzystamy z technologii, aby posłuchać „blisko” – użyjemy mikrofonów i słuchawek. Jestem pewien, że w miejscach które większość z Was zna, które już niejednokrotnie odwiedzaliście, usłyszycie dźwięki, które skutecznie ignorowaliście do tej pory. Usłyszycie je nie tylko prze mikrofony, ale również w sposób naturalny, za pomocą własnych uszu – pomogę Wam w tym, pokaże i nauczę jak to zrobić. Będziemy słuchać w trzech różnych miejscach dawnego, żydowskiego miasta: w synagodze, na dawnym placu targowym i w wybranej uliczce. Zapewniam, że doświadczenie to pozwoli Wam doświadczyć znanych miejsc w inny sposób. A kto wie, może uda się nam usłyszeć przeszłość, wydaje się, ze bezpowrotnie minioną – fale dźwiękowe nie znikają, lecz wchodzą w interferencje z innymi falami, w rezonans z przedmiotami, wzbudzając kolejne dźwięki tworząc w zasadzie nieskończony ciąg zdarzeń. Które z odkrytych w ramach warsztatów dźwięków będą echem, pochodną i rezonansem z czasów, gdy uliczkami Kazimierza chodzili jego żydowscy mieszkańcy, czy w synagodze wciąż odbija się echem śpiew kantora, czy w dźwiękach ulicy usłyszymy rozmowy jej dawnych mieszkańców, a na placu zawołania handlujących kupców?
Posłuchajcie sami, serdecznie zapraszam!!!!

Rafał Mazur – musician, philosopher, writer
He was born 1971 in Kraków. His involvement with music began in his youth with the cello studies in Krakow. He switched to bass guitar in the late 1980's. Since 2000 he has played an electric and acoustic bass guitar built to his demand. He has developed an advanced and individual approach to his instrument, and to improvisation in general, in which sonority, extended technique and gesture combine effortlessly in performance.
Rafal Mazur plays on acoustic bass guitar. He has performed jazz and improvised music in clubs and festivals across Europe as well as in China, South Korea and Japan. Recently he has collaborated with Agustí Fernández, Liudas Mockunas, Martin Küchen, Vasco Trilla Artur Majewski, Peter Ole Jørgensen, Mikołaj Trzaska, Zlatko Kaucic, Lotte Anker, Lisa Ullen, Frederic Blondy, Charlotta Hug, Raymond Strid, Keir Neuringer, François Carrier, Michel Lambert, Barry Guy, Mats Gustafsson, Loelle Leandre and others.
Mazur's main field of interest and activity is collective and solo free improvisation. He regards Daoism as a strong base for the enrichment of the improviser's attitude. He is founder of Dao of Improvisation – workshop of spontaneous improvisation based on daoistic strategy of action in unexpected situations.
He is also academic philosopher and his main fields are philosophy of improvisation, Chinese daoistic philosophy, Chinese philosophy of art, evolutionary aesthetics and naturalistic philosophy of art. In his dissertation (2017 at Jagiellonian University) he propose the hypothesis about audiocentric ground of Chinese system of thinking and compare the traditional musical/sound practice of Chinese philosophers – wenren, with contemporary sound activities as sound art, soundscapes, sound walks and contemporary sonic philosophy. On the basis of his comparative work Mazur is constructing kind of innovative look on the concept of cognition which is developed by him in the project of listening philosophy and naturalistic concept of music as a vibration system. He is an author of philosophical book „The Great Tone has no sound. Daoist philosophical sound practice in the context of selected trends in contemporary art and philosophy.”, philosophical fairy tale based on Chinese philosophy „Journey to the Great Mountain”, and several scientist papers and philosophical essays.
In his work are among others two CD’s with Agustí Fernández (duo and trio with Artur Majewski), LP in duo with Martin Küchen, three CD’s in trio with François Carrier and Michel Lambert, LP Jellyspace with Mikołaj Trzaska and Peter Ole Jørgensen, cooperation with Ramon Lopez, Guillermo Gregorio and Percy Pursglove, trio NOBJECT with Martin Küchen and Vasco Trilla and trio RAN with Albert Cirera and Nicolas Field. He released Cds in most of important free jazz and free improvisation as Clean Feed, No Business Records, Relative Pitch, Fundacja Słuchaj and FMR Records but his main label is Not Two Records.
To celebrate the 20th anniversary of creative work as an improviser, on the ground of his artistic and philosophical concepts Mazur prepared solo project – comprovisation (composition for improviser) with electric bass guitar referring to rock music, free improvisation and listening as a cognitive practice called „The Great Tone has no sound – Da Yin Xi Sheng (Laozi – Daodejing)”. In the project Mazur explores the listening as a cognitive practice based on philosophical daoist concept of music joining traditional Chinese and contemporary theories with sound activities and heavy rock vibrations.

CZYTAJ WIĘCEJ