Łuków

 Ambasador Kultury - Ogród Smaków
 ul. Parkowa 7,

 30.08.2024

 19:00
 

Urodziła się 10 lutego 1966 roku w Bielsku-Białej, tam mieszkała do końca liceum. Po
maturze zamieszkała w Katowicach, gdzie studiowała i ukończyła bohemistykę na
Uniwersytecie Śląskim. W 1994 roku zamieszkała w Krakowie, a pod koniec 1999 roku w
podkrakowskiej wiosce, gdzie w oddaleniu od zgiełku wielkich miast komponuje i aranżuje
piosenki dla siebie, innych wykonawców i dla teatru.
Zaczęła śpiewać jako nastolatka z lokalnymi kapelami rockowymi, choć tak naprawdę odkryła
powołanie dopiero na studiach, zainspirowana Tomem Waitsem, Talking Heads, Niną Hagen
i Frankiem Zappą. W wyniku tychże inspiracji powstał pod koniec 1989 roku zespół "Ya
Hozna" i płyta pod tym samym tytułem, jednak działalność tego awangardowego zespołu
wygasła po roku i Renata rozpoczęła solową karierę.
Wydaje kolejne płyty: "Mało zdolna szansonistka" (1992), "Tylko kobieta" (1994),
"Andergrant" (1996), "Hormon" (1999), "Blizna" (2001), "Balladyna" (2002) z muzyką do
spektaklu w reżyserii Jana Machulskiego, a w 2003 roku ukazuje się kompilacja
najciekawszych piosenek zatytułowana "The best of" zawierająca zaśpiewany w duecie z
Kasią Nosowską utwór "Kochana", który szturmem zdobył szczyty list przebojów. 28
października 2005 r. w Teatrze Rozrywki w Chorzowie odbyła się premiera spektaklu
"Odjazd" w reżyserii Freda Apke zawierająca 14 piosenek autorstwa Renaty Przemyk i Anny
Saranieckiej (która jest też autorką tekstów wielu jej piosenek). W 2009 wychodzi podwójny
album z tymi piosenkami (na jednym z nich Renata sama gra na wszystkich instrumentach).
27 marca 2006 roku ukazał się "UNIKAT", wyjątkowa płyta w dyskografii artystki, stąd też
tytuł jaki jej nadała. Jest to najbardziej z dotychczasowych osobista, czasami wręcz intymna
opowieść o najistotniejszych emocjach, w nowocześnie brzmiących aranżacjach, których
autorem i jednocześnie producentem jest sama wokalistka.
W 2010 roku Renata skomponowała muzykę dla Teatru Barakah w Krakowie do spektaklu
"Szyc" wg Hanocha Levina . W kwietniu 2011 roku Renata otrzymała za nią ZŁOTEGO
MIEDZIAKA czyli Nagrodę Publiczności XIII Polkowickich Dni Teatru w kategorii: Najlepsza
Muzyka. Od tego czasu na stałe współpracuje z tym teatrem z dorobkiem siedmiu spektakli z
jej piosenkami.
W 2012 roku ukazała się płyta "Przemyk AKUSTIK TRIO" będąca studyjnym zapisem granego
od kilku lat akustycznego materiału koncertowego o zacięciu etnicznym, gdzie kameralne
wersje utworów tworzą niemal spektakl okraszony opowieściami a Renata po raz pierwszy
występuje na scenie również jako muzyk.
24 lutego 2012r. w Teatrze RAMPA w Warszawie odbyła się premiera spektaklu muzycznego
"MONSTERS.PIEŚNI MORDERCZYŃ" do którego Renata skomponowała 6 piosenek.
23 września 2013r. ukazała się płyta „Renata Przemyk w Trójce” vol. 7 z koncertem
zarejestrowanym w studiu im. Agnieszki Osieckiej, który Renata zagrała w lutym 2012r. na
antenie Programu Trzeciego Polskiego Radia.
30 września 2014 r. została wydana autorska klimatyczna płyta Renaty „Rzeźba dnia” będąca
efektem fascynacji nowymi brzmieniami.
W 2016 w Teatrze Starym w Lublinie miał premierę spektakl na podstawie twórczości
Leonarda Cohena, w którym Renata grała jedną z dwóch głównych ról a rok później wyszła
płyta z piosenkami z tego spektaklu o nazwie "Boogie Street. Renata Przemyk śpiewa
piosenki Leonarda Cohena".
W 2017 Renata uległa w końcu naciskom fanów i odświeżyła koncertowo całą debiutancką
płytę "Ya Hozna" a zapis koncertu z tymi piosenkami z Radia Lublin ukazał się na krążku.
Większość jej płyt uzyskało status złotych za sprzedaż ponad 50.000 każdego tytułu,
wielokrotnie były nominowane i nagradzane, przeważnie za indywidualność artystyczną.
Pomimo niezbyt komercyjnego zacięcia artystki, zyskały pochlebne recenzje pośród
publiczności, krytyki muzycznej i przemysłu fonograficznego (Fryderyk). Ma w swoim
dorobku nagrody przywiezione z festiwali, w których brała udział na początku swojej
działalności, główną nagrodę Studenckiem Festiwalu Piosenki w 1989, opolską Karolinkę
(1991), Brązowy Mikrofon (1990) w Sopocie i sopocką bursztynową płytę - indywidualną
nagrodę specjalnie dla niej stworzoną ze względu na trudność w sklasyfikowaniu jej
twórczości(1992). Występowała na legendarnym festiwalu w Jarocinie w 1989 roku i na
Przeglądzie Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu. Miała trasę koncertową we Francji
(Normandia, Bretania, Paryż). Koncertowała w Nowym Yorku, Niemczech, Anglii, Irlandii i
Luksemburgu. Śpiewała na największych polskich scenach, również takich jak Przystanek
Woodstock, ale ma też świetny kontakt z publicznością w kameralnych przestrzeniach klubu
czy teatru. Magia wymienianej z publicznością energii i szczerość pozwala jej zdobywać serca
słuchaczy nieprzerwanie od trzydziestu lat. Koncertuje z pełnym sześcioosobowym składem,
kameralnym trio, ale też przy projekcie z piosenkami Cohena po raz pierwszy zaprosiła na
scenę dwie chórzystki, z którymi delektuje się świetnie dopasowanym harmonicznie
współbrzmieniem.
Współpracowała z wieloma artystami m.in.: Habakuk, Fiolka, Pidżama Porno, Strachy Na
Lachy, Katarzyną Nosowską, Anią Rusowicz, Kayah (nagrały wspólnie płytę "Panienki z
temperamentem" 2010r.). Zawsze jednak pozostaje producentem własnych przedsięwzięć i
decyduje o ich charakterze.
2009 był rokiem 20-lecia działalności artystycznej. W związku z tym odbyły się jubileuszowe
koncerty w różnych miastach Polski. Wydarzenia zostały uświetnione gościnnymi występami
artystów: Katarzyna Nosowska, Gaba Kulka, Czesław Mozil, Maria Peszek, Kayah, Natalia
Grosiak, Anja Orthodox.
Trudno jednoznacznie określić twórczość muzyczną Renaty – jest tam rock, poruszające
teksty, elementy etniczne, czasem mocna sekcja rytmiczna, czasem dynamiczny głos z
samym basem, ale też ironia i głos biały - wszystko co w danym momencie może być
potrzebne do wyrażenia aktualnych emocji. W muzyce nie ma granic. Sama artystka nazywa
to co robi wiecznym poszukiwaniem brzmień, wzruszeń i klimatów do niczego przedtem
niepodobnych. Stąd pewnie każda kolejna płyta różni się diametralnie od poprzedniej, choć
na każdej nieodmiennie pojawia się akordeon, instrument do którego ma ewidentną słabość,
bez względu na mody i jej charakterystyczny głos.
Piękną przygodą było dla Renaty śpiewanie z Wierą Niczyporuk jej podlasko ukraińskich
pieśni w serii "Szlakiem Oskara Kolberga". Wiera określiła śpiew Renaty w kilku krótkich
słowach- "Ty nasza jesteś".
Wychodząc w swej muzyce od surowego, post punkowego brzmienia, poszerza
konsekwentnie instrumentarium, eksperymentuje z brzmieniami i jest współproducentem
własnych płyt. Od 1999 jest też kompozytorem własnych piosenek.

W plebiscycie "Polityki" i "Wprost" znalazła się w setce najwybitniejszych artystów XX wieku.

CZYTAJ WIĘCEJ