Hity włoskie i francuskie
Opera w Krakowie
25.11.2025 (wtorek), godz. 18:00
Kraków, ul. Sławkowska 5/7 Grand Hotel – Lustrzana Sala
Elżbieta Cabała - sopran
Wokalistka, pedagog, muzykolog, aktywnie działa na rzecz rozwoju kultury muzycznej poprzez założenie i prowadzenie fundacji artystycznej a także działalność naukową. Jest absolwentką Państwowej Szkoły Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Opolu z klasy Rafała Żurakowskiego. Ukończyła Akademię Muzyczną im. Karola Lipinskiego we Wrocławiu, gdzie kształciła się pod kierunkiem Agnieszki Rehlis oraz prof. Eudeniusza Sąsiadka. Swoje umiejętności rozwijała również na wielu kursach mistrzowskich m.in. pod kierunkiem Ewy Biegas (AM Katowice), Jerzego Mechlińskiego (AM Poznań), Prof. Liliji Greidane (Jazeps Vitols Latvian Academy of Music in Riga), Heleny Łazarskiej (Universitat für Musik und Darstellende Kunst in Wien) oraz Andrzeja Dobbera (Metropolitan Opera). W roku 2010 zadebiutowała na koncercie młodych talentów z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Opolskiej. Niezwykłym wydarzeniem dla sopranistki była polska premiera symfonii Romeo i Julia Alfonso Regi, w której wykonała partię Julii (2012). W jej bogatym repertuarze znajdują się utwory kameralne, oratoryjne, operowe, a także operetkowe. Zamiłowanie do kameralistyki wokalnej zaowocowało u artystki szerokim wyborem pieśni kompozytorów polskich i zagranicznych m.in. Vincenzo Belliniego (m. in. Sei ariette per camera), Karola Szymanowskiego (Pieśni kurpiowskie, Rymy dziecięce), Léo Delibes (Les filles de Cadix), Piotra Perkowskiego (Uty japońskie), Feliksa Nowowiejskiego, Richarda Straussa i innych. Wokalistka wystąpiła na festiwalach: Gaude Mater Polonia– Wincenty z Kielczy in memoriam (2010), podczas którego wykonała Requiem Gabriela Faure; Polonia Cantans (2012) w repertuarze pieśni Jana Galla; na Międzynarodowym Festiwalu Muzycznym Belle Voci (2016), gdzie wystąpiła z orkiestrą Opery Lwowskiej pod dyrekcją Mirona Yusipovicha oraz na Międzynarodowym Festiwalu Belle Voci (2017) a także Festiwalu Muzyka w Starym Lwowie (Lwów 2017), gdzie wykonała Wielką Mszę c-moll W. A. Mozarta, wraz z Belfast Philharmonic Choir i Orkiestrą Wirtuozów Lwowa. Na Festiwalu Musique D’Elite w Kamiennej Górze (2017) oraz na Międzynarodowym Festiwalu Mistrzowie Modlitwy Muzyką (2019), podczas którego wraz z Houston Symphony Chamber Singers pod dyrekcją Betsy Cook Weber wykonała oratorium Mesjasz G. F. Händla. Prezentowała pieśni niemieckiego kręgu kulturowego na koncercie w ramach XVII Festiwalu Muzyki Zabytkowych Parków i Ogrodów im. Carla Marii von Webera w Pokoju (2020). Requiem Gabriela Faure oraz Requiem Johannesa Brahmsa, które wykonała w ramach Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego Belle Voci wraz z Leeds Festival Chorus z Wielkiej Brytanii pod dyrekcją Bartosza Żurakowskiego. Obecnie prowadzi ożywioną działalność koncertową w kraju i za granicą. Oprócz działalności koncertowej artystka prowadzi również działalność pedagogiczną. Od 2017 jest fundatorem i prezesem Fundacji Artystycznej „Opera Viva”, która działa na rzecz rozwoju sztuki wokalnej i jej popularyzacji. W 2018 roku otrzymała stypendium twórcze Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Od 2019 roku współpracuje z Narodowym Instytutem Fryderyka Chopina biorąc udział w projektach popularyzujących polskie dziedzictwo muzyczne. W 2020 roku ukończyła studia muzykologiczne i otrzymała dyplom Magistra Muzykologii na Wydziale Nauk Historycznych i Pedagogicznych Uniwersytetu Wrocławskiego, a obecnie jest doktorantką w Szkole Doktorskiej UWr w dyscyplinie Nauki o Sztuce
Iryna Zhytynska - mezzosopran
Artystka urodziła się w Iwano-Frankiwsku w Ukrainie. Podczas studiów zadebiutowała w Ukraińskiej Operze Narodowej w Kijowie partią Olgi w Eugeniuszu Onieginie Czajkowskiego (2006). W 2007 r. rozpoczęła współpracę z Operą Wrocławską, w której przygotowała i zaśpiewała wiele partii – m.in. w operach Verdiego, Mozarta, Saint-Saënsa, Borodina, Musorgskiego, Bizeta (popisowa rola artystki – Carmen). Ma również w repertuarze partie w operach Gounoda, Rimskiego-Korsakowa czy Purcella, a także liczne oratoria i pieśni.
W grudniu 2008 r. Iryna Zhytynska po raz pierwszy zaśpiewała w Teatro Real w Madrycie, gdzie wykonała partię Zefki w cyklu pieśni Janáčka Zapiski tego, który zniknął (inscenizacja z udziałem Artystki wystawiana była także Teatro la Maestranza w Sewilli oraz Teatro Arriaga w Bilbao). W październiku 2009 po raz pierwszy wystąpiła w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej (Borys Godunow). Do Hiszpanii powróciła w październiku 2013 – w Bilbao u boku Leo Nucciego zaśpiewała Magdalenę (Rigoletto). Dwa miesiące później wystąpiła w Jolancie Czajkowskiego realizowanej w Teatrze Wielkim Operze Narodowej przez Mariusza Trelińskiego. W 2014 zaśpiewała w Operze Krakowskiej w polskiej premierze Miłości do trzech pomarańczy Prokofieva.
Wyjątkowym dla artystki wydarzeniem w roku 2015 był koncert w Filharmonii Paryskiej, na który zaprosił ją światowej sławy tenor Roberto Alagna. W roku 2016 Iryna Zhytynska śpiewała w Teatro Maggio Musicale we Florencji oraz w Gut Immling (Niemcy), a także w Rumuńskiej Operze Narodowej.
W roku 2017 zadebiutowała jako Nicklausse w premierze Opowieści Hoffmana Offenbacha w Operze Krakowskiej oraz Oktawian w Kawalerze z różą Straussa w Passau, śpiewała także po raz pierwszy w Azerskiej Operze Państwowej w Baku (Carmen). W roku 2018 artystka dodała do swojego repertuaru partię Giovanny Seymour w arcydziele Gaetana Donizettiego Anna Bolena.
W 2020 Iryna Zhytynska śpiewała w Teatrze Wielkim Operze Narodowej partię Charlotty w Wertherze. Partnerował jej Piotr Beczała, jeden z najsłynniejszych obecnie tenorów na świecie.
W sezonie 2021/2022 artystka zadebiutowała jako Sara w Roberto Deveraux Donizettiego (Stadttheater Passau and Badisches Staatstheater Karlsruhe), wystąpiła również w koncertach na Joroinen Music Festival w Finlandii oraz śpiewała partię Odarki w ukraińskiej operze Zaporożec za Dunajem S. Hulaka-Artemowskiego, która miała swoje polskie prawykonanie w sierpniu 2022, a w 2023 roku została zinscenizowana w formie widowiska open-air przez Operę Wrocławską z gościnnym udziałem Artystki. We wrześniu 2023 Iryna Zhytynska wystąpiła w prapremierze opery Dzikie polowanie króla Stacha Olgi Podgajskiej w Barbican Theatre w Londynie, a w październiku zaśpiewała w koncercie charytatywnym dla Ukrainy w Státní Operze (Národní Divadlo) w Pradze, a w maju 2024 wystąpiła w premierze Rycerskości wieśniaczej Pietra Mascagniego w Operze i Filharmonii Podlaskiej oraz w Teatrze Wielkim w Łodzi, przez cały sezon prowadząc ożywioną działalność koncertową. Wiosną 2025 Artystka zadebiutowała jako Ortruda w Lohengrinie Richarda Wagnera w serii premierowych spektakli w Landestheater Niederbayern w Passau.
Iryna Zhytynska aktywnie zajmuje się wolontariatem, organizując liczne zbiórki i koncerty charytatywne na rzecz wsparcia obrońców Ukrainy.
Dzięki zaangażowaniu międzynarodowych instytucji kulturalnych, renomowanych artystów i licznych organizacji pozarządowych udało się jej nie tylko zebrać znaczące finansowe wsparcie, ale także nagłośnić temat wojny na europejskiej scenie kulturalnej.
Wspomnieć należy tu organizowany przez Artystkę koncert Contra spem spero w Teatrze Wielkim w Łodzi, który był wspierany przez Fundację Ukraina i Fundację Lechmar. Dzięki takiej współpracy wydarzenie miało charakter nie tylko charytatywny, ale w tych trudnych dla Ukrainy czasach pełniło również funkcję integracyjną i metaartystyczną: ukazywało zjednoczenie polskiej i ukraińskiej kultury na rzecz ważnej dla Europy sprawy.
Rafał Żurakowski - tenor
urodził się w Opolu, gdzie we wczesnym dzieciństwie rozpoczął naukę gry na fortepianie w Państwowej Szkole Muzycznej I i II stopnia im. Fryderyka Chopina. Następnie podjął studia pianistyczne w Akademii Muzycznej we Wrocławiu, które ukończył w klasie prof. Włodzimierza Obidowicza.
W trakcie ich trwania zainteresował się śpiewem, który stał się jego pasją. Zaowocowało to podjęciem studiów wokalnych w klasie prof. Kazimierza Myrlaka, które ukończył w roku 1998 pod kierunkiem prof. Eugeniusza Sąsiadka.
Na scenie operowej zadebiutował rolą Alfreda w Traviacie G. Verdiego w Operze Dolnośląskiej we Wrocławiu.
Artysta prowadzi ożywioną działalność koncertową w kraju i za granicą, prezentując szeroki repertuar operowy, operetkowy, oratoryjny oraz pieśniarski wielu narodów.
Występował w wielu krajach Europy, Ameryki Południowej i Azji
m. in. w Austrii, w Belgii, w Czarnogórze, w Czechach, w Hiszpanii, w Macedonii, w Meksyku, w Niemczech, w Portugalii, w Serbii, w Słowacji, w Tajlandii, w Ukrainie, na Węgrzech i we Włoszech z recitalami, w których znaczące miejsce zajmują pieśni kompozytorów polskich m. in. Fr. Chopina, St. Moniuszki, J. Galla, W. Każyńskiego, St. Lipskiego, Wł. Żeleńskiego, I.J. Paderewskiego, M. Karłowicza, Fr. Maklakiewicza, F. Nowowiejskiego, L. Różyckiego i T. Bairda.
W roku 2017 dokonał wraz z pianistką Anną Miernik nagrania płytowego pieśni Feliksa Nowowiejskiego pod patronatem Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, które zawiera niepublikowane dotąd utwory kompozytora.
Brał udział w wielu festiwalach muzycznych m. in. Festiwalu Moniuszkowskim w Kudowie-Zdroju, Festiwalu Muzyki Sakralnej Gaude Mater w Częstochowie, Międzynarodowym Festiwalu Gaude Mater Polonia Wincenty z Kielczy in memoriam, Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Wiedeńskiej, Międzynarodowym Festiwalu Muzycznym Belle Voci, Festiwalu Muzyki Zabytkowych Parków
i Ogrodów im. C.M. Webera w Pokoju, Days of Music – Herceg Novi /Czarnogóra/, Somborske Muzičke Svečanosti /Serbia/, Ochrid Summer Festival /Macedonia/, Fondi Music Festiwal i Stagione Concertistica Villa Rospigliosi /Włochy/.
W latach 2007-2014 współpracował z Chórem Filharmonii Opolskiej prowadząc emisję głosu z członkami zespołu.
Od 2001 roku prowadzi aktywną działalność pedagogiczną, zwieńczoną licznym gronem absolwentów kontynuujących studia wokalne oraz koncertujących w kraju i za granicą.
Joanna Wąsiak - fortepian
absolwentka Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi w klasie fortepianu prof. Tadeusza Chmielewskiego.
Swoją przygodę z muzyką rozpoczęła w wieku siedmiu lat. Już jako dziesięciolatka została laureatką międzynarodowego konkursu chopinowskiego dla młodych pianistów w Getyndze, w Niemczech. Od 1994 r. do 2005 r. z przerwami była stypendystką Prezydenta Miasta Szczecina, a w roku 2006 – Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Współpracowała z wybitnymi artystami z kraju i z zagranicy, min. Edwardem Linde-Lubaszenko czy Gwendolyn Bradley.
Obecnie artystka koncertuje jako kameralista oraz jest pedagogiem w PSM I/II st. im. F. Chopina w Opolu.