Gryf Metal X-Mass Festival
17.12.2025 (środa), godz. 17:00
Warszawa, ul. Batorego 10 Klub Stodoła
Gryf Metal X-Mass Festival
17.12.2025 (środa), godz. 17:00
Warszawa, ul. Batorego 10 Klub Stodoła
PATRIARKH to nowe wcielenie Batushki, która zmieniła nazwę i 5 lat po wydaniu kontrowersyjnego „Hospodi”, wraca z nowym, koncepcyjnym albumem „Prorok Ilja”. Nowa płyta zespołu to prawdziwa historia, która wydarzyła się na Podlasiu (terenów skąd pochodzi zespół), a dokładnie we wsi Grzybowszczyzna, w latach 30-tych i 40-tych ubiegłego wieku. Płyta przenosi słuchacza w świat Eliasza Klimowicza, czyli tytułowego - Proroka Ilję, niepiśmiennego chłopa, który był przywódcą prawosławnej Sekty Grzybowskiej, działającej jeszcze do lat 60-tych XX wieku, kultywującej i przekazującej historię samozwańczego proroka. Płyta przynosi 8 zupełnie nowych kompozycji. Zespół, by opowiedzieć tą ciekawą historię korzysta z arsenału instrumentów ludowych takich jak: tagelharpa, mandolina, mandocello, hurdy gurdy czy cymbały strunowe, ale też orkiestry symfonicznej, kobiecych wokali i męskich chórów. Tak jak poprzednio w muzyce Batushki tak i u Patriarkh sakralność prawosławna, miesza się z black i doom metalem, jednak teraz w dużej mierze wzbogacona jest o muzykę ludową, neofolk, czy w partiach, gdzie rolę dominująca przejmuje orkiestra, wręcz muzykę filmową. Zespół korzysta z całej palety muzyki prawosławnej zapuszczając się w rejony monodii bizantyjskiej, śpiewu liturgicznego czy polifonii rosyjskiej, zgrabnie adaptując ludowe i liturgiczne melodie na swoją modłę. Liryczna strona płyty to ciekawa mieszanka teatru i sielskości. Patriarkh, wykorzystuje fragmenty tekstów sztuki teatralnej Tadeusza Słobodzianka - „Prorok Ilja”, czerpie z przekazów zawartych w pracach Włodzimierza Pawluczuka studiującego dość dogłębnie Sektę Grzybowską i łączy to z tekstami ludowymi oraz liturgicznymi, które są wizytówką Patriarkh. Co ciekawe, zespół sięgnął po teksty w językach staro-cerkiewno-słowiańskim, białoruskim, rosyjskim, greckim, rumuńskim, bułgarskim, regionalnym – chachłackim i pierwszy raz w języku polskim.
Hate, który powstał w Warszawie w 1990 roku, został okrzyknięty „znakiem rozpoznawczym konsekwencji” i określany jako „zwarty i niepowstrzymany death metalowy potwór”. Od czasu płyty Tremendum z 2017 roku, Hate skupia się na naturze i jej tajemnicach jako głównym źródle inspiracji. Jak wyjaśnia Sinner: „Bez względu na to, czy jest to natura w nas, wokół nas, czy też ta, którą widzimy z daleka, ta perspektywa i jej związek z różnymi nadrzędnymi tematami napędzają każdy album”. Na przykład Auric Gates of Veles z 2019 roku skupiał się na śmierci, w szczególności na słowiańskim postrzeganiu śmierci. Sześć lat później Bellum Regiis zagłębia się w „ludzkość i dlaczego jako istoty jesteśmy głęboko motywowani takimi czynnikami jak władza, bogactwo, chwała i wiara. Jednak tematem przewodnim jest walka o władzę i wszystko to, co z nią związane”.
Dzięki kilkunastu wściekłym i chwalonym albumom od czasów wydanego w 1996 roku Daemon Qui Fecit Terram, na szczęśliwej, trzynastej płycie zatytułowanej Bellum Regiis, słyszymy jak polski kwartet wypracowuje odważniejszy i bardziej agresywny styl niż kiedykolwiek. W dziewięciu utworach na Bellum Regiis, wokalista/gitarzysta Atf Sinner, gitarzysta Domin, perkusista Nar-Sil i basista Tiermes doskonalą swoje brzmienie i dopełniają je niesamowitą atmosferą i głębią. Wyprodukowany przez Davida Castillo (Candlemass, Carcass, Dark Tranquility, Katatonia) w sztokholmskim Grondahl Studio, album Bellum Regiis jest pod względem tekstowym “bardziej osobisty i skoncentrowany na człowieczeństwie” niż Rugia (2021). Utwory na Bellum Regiis, jak wyjaśnia założyciel zespołu Atf Sinner, są aktualną dźwiękową i wizualną eksploracją „walki o władzę i wszystkiego, co się z nią wiąże”.
Hostia – (groovy godless grindcore) – polskie objawienie ostatnich lat, które szturmem zdobyło serca miłośników grindcoreu. Ich dewizą są brutalne i nie znające litości ciosy, szybkie jak przenoszenie umoczonych księży do nowej parafii, a jednocześnie bujający groove i momentami chwytliwe patenty ukrywane pod warstwą hałasu. Wydali jedną EP-kę oraz trzy pełne albumy, z czego ostatni „Nailed”, ukazał się w listopadzie 2022. Producenci prawdopodobnie najlepszego merchu, na jaki wydacie pieniądze. Na 2025 rok planowana jest premiera nowego albumu!
Damnation – polska grupa muzyczna wykonująca death metal.Formacje przewodzi gitarzysta Leszek „Les” Dziegielewski, autor tekstów i główny kompozytor. Zespół powstał jesienią 1991 roku w Sopocie. W 1993 roku ukazało się pierwsze demo zatytułowane Everlasting Sickness. Materiał został nagrany w Studio 8 w lutym 1993 roku. W czerwcu 1995 roku nakładem Pagan Records ukazał się pierwszy album zespołu zatytułowany Reborn... . Album został nagrany we współpracy z Krzysztofem Maszotą. W 1996 roku nakładem Last Epitaph ukazał się drugi album pt. Rebel Souls. Rok później ukazał się split Damnation z Behemoth pt. And the Forests Dream Eternally/Forbidden Spaces. Natomiast pod koniec roku ukazał się minialbum pt. Coronation. W nagraniach wziął udział lider grupy Behemoth - Adam Nergal Darski. W 1998 roku ukazało się demo pt. Promo 1998. Nowe kompozycje zostały nagrane w olsztyńskim Selani Studio we współpracy z Andrzejem Bombą. Z kolei w kwietniu zespół zagrał szereg koncertów w Polsce wraz z formacją Lux Occulta. W 2000 roku ukazał się trzeci album pt. Resist.
Warga i Podagra - Człowiek Warga to postać znana wielu osobom zwykle z dziwnego, czarnego poczucia humoru, ale też z rozległej wiedzy dotyczącej popkultury, którą stara się wciskać jak może w Kanale Zero. Muzycznie - wychował się na Iron Maiden i Sepulturze, a później skręcił w stronę Kalibra44 i Paktofoniki. Uwielbia mariaż rapu z ostrym graniem i tak też postanowił zrobić na swojej nowej płycie „Mitomania”, której premiera(jak sam mówi) jeszcze w tym roku. Pierwsza płyta „Pół serio” w preorderze sprzedała się w liczbie ponad 5.000 egzemplarzy, co pozwoliło jej zająć 3 miejsce na OLiSie. Lepiej sobie poradził wtedy tylko Zbigniew Wodecki(bo akurat umarł), oraz Rammstein. Pół serio była ukłonem w stronę oldschoolowych brzmień ulicy, natomiast Mitomania to postpunk, coldwave, grunge, california punk rock, a czasem nawet metal.
Dodatkowo w tym układzie zobaczycie i usłyszycie Wargę wraz z Formacją powstałą z jego inicjatywy, w której o dobre postpunkowe, pometalowe brzmienie pełne scenicznej energii zadbają.
Łukasz „SzatanBrutal” Sroka
Mikołaj Żarski
Janek „Doktor” Biernat
Tomek „Chudy” Cofała
Infernal Flame - pierwotnie planowany na pozostanie wyłącznie projektem studyjnym - swoje oficjalne zawiązanie datuje na 2024 rok. Wtedy to pod nadzorem Arkadiusza Jabłońskiego (Monroe Sound Studio) zespół zarejestrował finalne ślady na debiutancki album The Grave, który ukazał się cyfrowo w lutym 2025. Klimatem osadzony na kanwie polskiego black metalu, w swojej twórczości sięga po liczne inspiracje deathmetalowe. Założycielem projektu jest Daniel ‘Vivi’ Walkowiak, dotychczas udzielający się w poznańskiej formacji Anthem, dawniej również gitarzysta takich kapel jak Sphere i Viggen. Z czasem do składu dołączyli kolejno Paweł ‘Wdowa’ Wdowski (ex-Soulless), Daniel ‘Beton’ Grotkiewicz (Mesmerized; ex: Anticipate, Neuronia, NEX, Nomaitre, Gortal, Fetor; live: Hate [2017-2020]), oraz Jakub Muranowicz (Sacrimonia, Dissociated, Cold Blood, ex- Diving Stove).